Sådan opbygger du et presserum for pressemeddelelser

Når du udgiver dine pressemeddelelser er det en god idé at have et presserum, hvori du samler alle dine udgivede pressemeddelelser, så eventuelt andre interesserede læsere nemt og overskueligt kan tilgå disse. Nedenfor vil du kort blive præsenteret til gode redskaber for at skabe et presserum for pressemeddelelser, men tryk på linket hvis du vil lære meget mere!

Præsenter presserummet

Start dit presserum ud med en kort præsentation af din virksomhed/din organisation, og fortæl hvordan netop du anvender disse pressemeddelelser. Er du for eksempel en virksomhed med mange projekter, så vil du gerne synliggøre disse og deres udbytte for dine kunder. På denne måde kan du præsentere hvad formålet med dine pressemeddelelser er, og dermed også give læseren en idé om hvad presserummet indeholder. 

Et overskueligt layout

Det er vigtigt at opstille dit presserum på en overskuelig måde, så alle udefrakommende fornemmer de kan finde det indhold de leder efter. Opstil dine pressemeddelelser i kronologisk rækkefølge, så din læser bliver præsenteret for de nyeste pressemeddelelser først. Dermed kan man som læser hurtigt orientere sig om hvad det nyeste nye er hos lige netop dig. Lad datoen være øverst, men med en mindre font, så næste sætning i stedet kommer i fokus med en større font, indeholdende titlen på den givne pressemeddelelse. Denne bør herefter blive efterfulgt af nogle få sætninger som kort opsummerer eller introducerer indeholdet i den givne pressemeddelelse. Slut af med et link, der for eksmpel siger Se mere her, som din læser kan trykke på for at se hele pressemeddelelsen. Du kan overveje at præsenterer dine pressemeddelelser med et relevant logo eller et relevant billede, som igen gør layoutet mere overskueligt og interessant for din læser. 

Gør det nemt for din læser

Idéen med et presserum er at præsentere dine pressemeddelelser på en nem og overskuelig måde for din læser. Der er derfor flere funktioner du kan vælge at anvende for at gøre det nemt. Èn måde er at tilføje en søgefunktion øverst på siden. Hermed kan din læser søge på emneord, således din læser nemt kan finde de pressemeddelelser og det indhold, som netop dén læser er på udkig efter. I denne forbindelse kan du yderligere tilføje Andre relevante pressemeddelelser, som tilknyttes bestemte emner. Har din læser for eksempel søgt på Grøn Energi, så vil søgemaskinen automatisk vise alle pressemeddelelser der indeholder disse ord. Men du kan så yderligere tilføje andre pressemeddelelser, som måske ikke helt bogstaveligt indholder disse ord, men per emne har relevans. 

En anden funktion, du kan vælge at tiløje, er måden pressemeddelelserne præsenteres, således at hvis din læser for eksempel ikke er interesseret i en kronologisk opstilling, så kan denne vælge for eksempel at få dem præsenteret sorteret alfabetisk.