Hvad er LCHF (low carb, high fat) – fordele og ulemper

LCHF (low carb, high fat) er en voksende trend indenfor mad- og fitnessverdenen. Det handler i grove træk om at skære ned for stivelse og kulhydrater, som vi mennesker oftest finder i sukker, kornprodukter, frugt og rodfrygter og skrue op for dit fedtindtag. 

Det lyder måske lidt skørt, når man tænker på hvor fedtforskrækket vi mennesker har været for bare et par år tilbage. Ideen bag LCHF er at skabe en højere fedtforbrænding og mere stabile blodsukkertal – noget der for mange er lidt i den høje ende. 

Hvis du er midt i en slankekur og ikke rigtigt føler at din nuværende kur virker længere, eller du måske står klar til at hoppe ud i en slankekur her ovenpå jul- og nytår, men er usikker på hvilken en der er bedst for dig og din krop, så kan du læse lidt om fordele og ulemper ved denne meget omdiskuteret slankemetode herunder:

  • Fordele:
    – Når du holder dig fra kulhydrater tvinger du også dig selv til at spise flere grøntsager end du måske har været van til.
    – Sukker er med til at give både sukkertrang og ekstra følelse af sult – når du skærer ned på sukker, som med LCHF, skaber du også mere stabile blodsukkerniveauer.
    – Hvis du ikke har været stor fiskeelsker, kommer du nok til at blive det på denne kur. Fisk passer nemlig som hånd i handske med LCHF kuren – og så får du selvfølgelig mere omega, som er sundt for din hjerne og dine led. 
    – Du skærer måske ned på dit antal måltider. Med LCHF low carb spiser man kun omkring tre måltider på dagen, hvis du tidligere har været på en kur der siger spis lidt hele tiden så kommer du til at opleve at have en mere og ligetil hverdag hvor størstedelen af den ikke går med at være i køkkenet. 
  • Ulemper:
    – Vær OBS på dit tarmsystem, selvom det måske ikke er den lækreste ting at være opmærksom på. Når vi mennesker ikke får nok kostfibre vil vores tarme ikke fungere ligeså optimalt. Omkring 80% af vores immunforsvar ligger i tarmene og derfor bør du være opmærksom på det, hvis du vælger denne kur, der er lav på kostfibre.

    Når kostfibre rammer maven bliver de i første omgang nedbrudt i tyktarmen, hvor de fermenteres til probiotika. Det probiotika gør for os mennesker, som vi er så glade for, er at det danner en beskyttende hinde i vores tarm, som gør at skadelige ting ikke kommer har ligeså let ved at kunne komme igennem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *