5 tegn på du oplever stress

Stress kan være en farlig cocktail. Derfor har vi samlet 5 ting, der kan være Tegn på stress, som du måske oplever i din hverdag.

Acne

Acne er en af de mest synlige måder, hvorpå stress viser sig.  Når nogle mennesker føler sig stressede, har de en tendens til at røre ved deres ansigter oftere. Dette kan sprede bakterier og bidrage til udviklingen af acne. Flere undersøgelser har også bekræftet, at acne kan være forbundet med højere niveauer af stress. Udover stress inkluderer andre potentielle årsager til acne hormonelle skift, bakterier, overskydende olieproduktion og blokerede porer.

Hovedpine

Mange undersøgelser har vist, at stress kan bidrage til hovedpine. En undersøgelse med personer, der oplever kronisk hovedpine fandt, at en stressende begivenhed foregik udviklingen af kronisk hovedpine i ca. 45% af tilfældene. Andre almindelige årsager til hovedpine, inkluderer mangel på søvn, alkoholforbrug og dehydrering.

Kroniske smerter

Ømhed og smerter er almindelige årsager der kan være til stede som et resultat af øget stress. Undersøgelser har vist, at øgede niveauer af stresshormon kan være forbundet med kronisk smerte. Udover stress er der mange andre faktorer, der kan bidrage til kroniske smerter, herunder tilstande som aldring, kvæstelser, dårlig kropsholdning og nerveskader.

Hyppig sygdom

Stress kan nedbryde dit immunsystem og kan medføre øget modtagelighed for infektioner. Personer med kronisk stress viser sig at have et svækket immunrespons, hvilket indikerer, at stress kan være forbundet med nedsat immunitet.  Stress er dog kun et stykke af puslespillet, når det kommer til immunsundhed. Et svækket immunsystem kan også være resultatet af en dårlig diæt, fysisk inaktivitet og visse immundefektionsforstyrrelser som leukæmi. Mere forskning på mennesker er nødvendig for at forstå den komplekse forbindelse mellem stress og immunitet.

Nedsat energi og søvnløshed

Kronisk træthed og nedsat energiniveau kan også være forårsaget af langvarig stress. For eksempel fandt en undersøgelse, at træthed var stærkt forbundet med øgede stressniveauer. Stress kan også forstyrre søvnen og forårsage søvnløshed, hvilket kan føre til lav energiniveau. En anden undersøgelse fandt ud af, at højere niveauer af arbejdsrelateret stress var forbundet med øget søvnighed og rastløshed ved sengetid. Hertil viste det sifg, at det at opleve et højere antal stressende begivenheder var signifikant forbundet med en øget risiko for søvnløshed Disse undersøgelser viser en tilknytning, men de gør ikke rede for andre faktorer, der muligvis har spillet en rolle. Yderligere forskning er nødvendig for at bestemme, om stress direkte kan forårsage nedsat energiniveau. Andre faktorer, der kan spille en rolle i faldet energiniveau, inkluderer dehydrering, lavt blodsukker, en dårlig diæt eller en underaktiv skjoldbruskkirtel.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *